Jos olet ostanut HSL-sovelluksessa kerta- tai vuorokausilipun, älä kirjaudu sovelluksesta ulos tai vaihda puhelinta ennen kuin lippu on käytetty. Muuten nimittäin menetät lipun.
– Sitä ei teknisesti saada siirtymään puhelimesta toiseen, kertoo viestinnän asiantuntija Tuija Ruoho HSL:stä.
Tilanne on yllättänyt ne matkustajat, jotka ovat erehtyneet kirjautumaan sovelluksesta ulos kesken lipun voimassaolon. Asiasta ei kerrota tämänhetkisissä käyttöehdoissa mitään.
1. huhtikuuta lähtien käyttöehdot kuitenkin päivittyvät ja niissä mainitaan jatkossa lipun siirtymättömyys.
Sitä ei pysty mitenkään todentamaan, että lippu on ollut sovelluksessa.
Tuija Ruoho, HSL
HSL on Ruohon mukaan saanut joitakin palautteita tilanteista, joissa lippu on menetetty. Vaikka asiasta ei ole kerrottu käyttöohjeissa, HSL ei ole korvannut lipun hintaa.
– Näin ikävästi on käynyt. Sitä ei pysty millään todentamaan, että lippu on ollut sovelluksessa.
Ongelma ei Tuija Ruohon mukaan ole kovin laaja, koska kerta- ja vuorokausilippuja ei voi ostaa kovin paljon etukäteen.
Kertalippu on voimassa ostohetkestä vain 80–110 minuuttia.
Vuorokausilipussa on mahdollisuus hieman suurempaan menetykseen, sillä sen voi ostaa 24 tuntia ennen lipun voimaantuloa. Periaatteessa on siis mahdollista menettää kaksi peräkkäistä vuorokausilippua.
– Vuorokausilippuja ei kovin paljon osteta, joten missään tapauksessa tämä ei ole yleinen ongelma, Ruoho kuitenkin sanoo.
Kausilippuja ongelma ei koske. Ne säilyvät sovelluksessa, vaikka käytetty laite vaihtuisi.
Ruoho ei osaa vielä sanoa, millainen ratkaisu tulee sarjalipuille, jotka HSL ottaa koekäyttöön toukokuussa.
– Toteutus ei ole vielä niin pitkällä, että osaisin sanoa.