Joni Koposella on näköalapaikka käytettyjen autojen kauppaan. Hän työskentelee automyyjänä Kamux Nurmijärvi Klaukkalassa, joka on yksi käytettyjen autojen myyntiin erikoistuneen myymäläketjun liikkeistä.
Noin kaksi vuotta kestäneen työrupeamansa aikana Koponen on ehtinyt saada kuvan siitä, kuinka autokauppa sujuu ja millaisia mieltymyksiä asiakkailla autojen suhteen on.
– Nyt kun kevätaurinko alkaa paistamaan, ihmiset aktivoituvat ja valmistautuvat kesään, Koponen sanoo ja jatkaa:
– Kesää kohti mentäessä autokauppa yleensä hieman vauhdittuu, ja myös kesäautoja ostetaan.
Yleinen hintojen ja korkojen nousu on Koposen mukaan pudottanut hieman myytyjen autojen keskihintaa. Koposen toimipisteessä kaupaksi käyvät nyt parhaiten 20 000–30 000 euron autot.
– Täällä asiakkaita kiinnostavat käytännölliset, suht tuoreet farmarit ja citymaasturit. Jokainen ostaa tietysti tarpeisiinsa sopivan auton, Koponen sanoo.
Kauppa syntyy pääasiassa siten, että asiakas tutustuu autoon ensin yrityksen verkkosivujen kautta, ja tulee sitten paikanpäälle myytävää kohdetta katsomaan.
Vaikka auto olisi ketjun toisessa myymälässä, siitä kiinnostunut asiakas voi tulla itselleen sopivassa paikassa sijaitsevaan myymälään keskustelemaan automyyjän kanssa. Kamuxin kautta voi ostaa auton myös Ruotsista tai Saksasta.
Kaikille Koposen edustaman ketjun kautta myyntiin tuleville autoille tehdään kuntoarvio, josta myytävän kohteen tärkeimmät tiedot selviävät.
Mikä autonostajia sitten tiettyyn myyntikohteeseen tutustuessa kiinnostaa?
– Auton yleinen kunto, naarmut, kolhut, huoltohistoria sekä renkaiden ja sisustuksen kunto, Koponen luettelee.
– Jotkut haluavat myös tietää, onko autossa kuljetettu eläimiä tai tupakoitu, hän jatkaa.
Ympäristösyyt sekä dieselin ja bensiinin korkea hinta ovat herättäneet yleisen keskustelun siitä, millaisella käyttövoimalla toimiva auto olisi paras vaihtoehto, ja onko tuo vaihtoehto hyvä tulevaisuudessakin.
– Moni pohtii sitä autokauppaan tullessaankin, mutta vaikea sitä on minkään auton kohdalla sanoa, kun ei ole sitä kristallipalloa, Koponen miettii.
Hänen mukaansa kaikenlaista käyttövoimaa käyttävät autot käyvät edelleen kaupaksi, ja jokainen ostaja valitsee käyttövoiman omien tarpeidensa mukaan.
Entäpä väri, onko sillä väliä?
– Värillä on väliä. Kestosuosikit ovat musta ja valkoinen sekä tummanharmaa, Koponen kertoo ja jatkaa:
– Sähköautoissa suosittuja ovat kuitenkin erikoisemmat värit – vihreät, siniset ja punaiset.
Joni Koponen valitsi automyyjän ammatin yksinkertaisesti siksi, että hän on kiinnostunut autoista ja myyntityöstä. Oma merkityksensä ammatinvalintaan on myös sillä, että hänen suvussaan on useita automyyjiä.
– Automyyjän pitää olla sanavalmis ja sopivasti sosiaalinen. Myös ihmistuntemus on tässä ammatissa hyvä vahvuus.
Millaisella autolla automyyjä itse ajaa, ja millainen on hänen haaveittensa menopeli?
– Minulla on parin vuoden ikäinen Audi A4. Olen jo pidemmän aikaa haaveillut Bemarin M nelosesta, se on kiva auto, Koponen paljastaa.