Hyvinvointi: Tasapaino-ongelmat uhkaavat yleistyä – näillä harjoituksilla voit treenata tasapainoasi vaikka olohuoneessa

Kompastelu on varsinkin ikäihmisten ongelma. Senioreille kaatumisesta voi aiheutua noidankehä.

Pauliina Unkerin käsissään pitämä jumppapallo on mainio tasapainoharjoitteluväline. LAURA OJA

Tuomas Massinen

Tämä on kuin rattijuoppotesti, jonka moni on nähnyt amerikkalaisessa televisio-ohjelmassa. Poliisi panee autoilijan kävelemään viivaa pitkin niin, että varpaat ja kantapäät hipovat toisiaan.

Näin askeltaa nyt Fysiogeriatria Oy:n fysioterapeutti, terveystieteiden maisteri Pauliina Unkeri. Hän näyttää liikkeitä, joita kaikenikäiset voivat tehdä tasapainonsa parantamiseksi. Harjoitteita voi vaikeuttaa laittamalla silmät kiinni.

– Tasapainoharjoituksia on hyvä liittää arjen toimiin: voi pukeutua seisten, kävellä portaita ilman tukea tai harjata hampaat yhdellä jalalla seisoen, kertoo Unkeri, joka työskentelee etenkin ikääntyneiden fysioterapian parissa.

Kävele viivaa pitkin eteenpäin niin, että kantapää koskettaa varpaita. Toista viivakävely myös taaksepäin. LAURA OJA

Harjoitteiden merkitys kasvaa, sillä tasapaino-ongelmat uhkaavat lisääntyä väestön ikääntyessä.

Huono tasapaino on monen­ikäisten riesa, mutta kyse on pääosin senioreiden ongelmasta. Vanhemmiten tasapaino huononee lihasvoiman ja toimintakyvyn heikentyessä.

 Ihmisen tasa­painokyky on parhaimmillaan 20–30-vuotiaana.

Pauliina Unkeri

Tutkimusten mukaan 20–30 prosenttia yli 65-vuotiaista kärsii tasapaino-ongelmista. Asiantuntijat arvioivat, että nuoremmilla ne ovat huomattavasti harvinaisempia.

– Ihmisen tasapainokyky on parhaimmillaan 20–30-vuotiaana. Tällöin lihasvoima ja havaintomotorinen toiminta ovat ihanteellisia, Unkeri sanoo.

Pidä jalat yhdessä ja kierrä katsetta oikean ja vasemman olkapään yli. Toista liike viisi kertaa molempiin suuntiin. Voit vaikeuttaa liikettä sulkemalla silmät. LAURA OJA

Tasapainoon vaikuttavat ympäristön muutoksia havainnoiva näköaisti, kehon asennosta kertova tuntoaisti ja sisäkorvan tasapainoelin. Tämä elin välittää tietoa keskushermostolle kehon asennosta ja liikkeistä suhteessa ympäristöön.

Vaikutusta on myös reaktiokyvyllä, kosketustunnolla, lihasvoimalla, nivelten liikelaajuudella ja hermostosäätelyllä.

Näitä ominaisuuksia voidaan jumpata samanaikaisesti liikeharjoitteilla.

Seiso jalat yhdessä, voit ottaa tarvittaessa tukea. Jos asento tuntuu vakaalta, sulje silmät. Pidä silmät suljettuna kymmeneen laskien. LAURA OJA

Helpointa on seistä jalat yhdessä ja laittaa silmät kiinni kymmeneksi sekunniksi.

Unkeria alkaa hieman huojuttaa, mutta hän pysyy hyvin pystyssä.

– Jos on epävarma tasapaino, voi käyttää tukena seinää, pöytää tai vaikka keittiötasoa, hän neuvoo.

Astetta vaikeampi keinunta päkiöille ja kantapäille tuo hieman ongelmia: Unkeri horjahtaa taaksepäin.

– Huonosti nukuttu yö näkyy heti tasapainossa, hän naurahtaa.

Seiso lantion levyisessä haarassa. Keinuta painoa päkiöille ja kantapäille. LAURA OJA

Säännöllinen liikeharjoittelu on suositeltavaa varsinkin varttuneille, sillä kehno tasapaino heikentää elämänlaatua ja toimintakykyä.

– Senioreilla huono tasapaino näkyy etenkin kaatumispelkona. Jos on liikkumisen epävarmuutta, elämänpiiri pienenee ja sosiaaliset suhteet kärsivät, toteaa Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tutkija Johanna Edgren.

Tutkitusti joka kolmas yli 65-vuotias ja joka toinen yli 80-vuotias kaatuu vähintään kerran vuodessa.

Senioreille kaatumisesta voi koitua noidankehä.

– Vaikkei kaatumisesta tulisi vammoja, säikähdyksestäkin voi jäädä pysyvä kaatumispelko. Pelko vähentää liikkumista, ja sen seurauksena lihasvoima, tasapaino ja koordinaatio heikkenevät. Lopulta ihminen ei ole enää toimintakykyinen. Hän joutuu sängyn vangiksi tai laitoshoitoon, Edgren kuvaa.

Tasapaino-ongelmia kannattaa ehkäistä säännöllisellä liikunnalla.

– Monipuolinen liikunta ja tasapaino kulkevat käsi kädessä, Unkeri kiteyttää.

Kuvittele kellotaulu. Seiso jalat vierekkäin ja ota oikealla jalalla askel eteenpäin (kello 12), oikealle sivulle (kello 3) ja taaksepäin (kello 6). Toista sama vasemmalla jalalla. LAURA OJA

Kävely ja juoksu eri alustoilla, kuten metsäpoluilla tai ylä- sekä alamäessä, ovat tasapainoharjoittelun perusta.

Senioreille Unkeri suosittelee etenkin tanssia ja taijia, koska ne ovat tutkitusti hyvää kehonhallintatreeniä. Lisäksi lihasvoima- ja tasapainoryhmissä voi kehittää tasapainoa turvallisesti.

Vaikka ikävuodet heikentävät kehonhallintaa, 75- ja 80-vuotiaiden miesten ja naisten toimintakyky ja muisti ovat nykyisin huomattavasti parempia verrattuna aiemmin syntyneisiin samanikäisiin ihmisiin. Tämä käy ilmi Jyväskylän yliopiston Gerontologian tutkimuskeskuksen tämänvuotisista tutkimustuloksista.

– Tänä päivänä 70-vuotias on 1990-luvun 50-vuotias, Unkeri vertaa.

Ihmiset kiinnittävät toimintakykyynsä aiempaa enemmän huomiota ja pitävät parempaa huolta itsestään.

– Työkään ei ole niin fyysisesti kuormittavaa kuin aiemmin, Edgren sanoo.

Tutkimusten mukaan ruumiillista työtä tekevillä ja pienituloisilla on eniten toimintakyvyn ongelmia.

Toisaalta ainakin THL:n tuorein Finterveys-tutkimus vuodelta 2017 viittaa siihen, että väestön fyysisen toimintakyvyn parantuminen saattaa olla hidastumassa. Senioreiden mitattu fyysinen toimintakyky on hieman kohentunut vuodesta 2011, mutta ikääntyneet itse ilmoittivat kyselyssä, että heidän liikkumiskykynsä on heikentynyt.

Fysioterapeutti Pauliina Unkeri kertoo, että tasapaino-ongelmia voidaan ehkäistä monipuolisella liikunnalla. LAURA OJA

Lasten motoriset vaikeudet ovat usein pysyviä

Jyväskylän yliopiston tutkija Arja Sääkslahti kertoo, että on mahdotonta arvioida tarkasti, kuinka monella prosentilla lapsista ja nuorista on tasapainovaikeuksia. Suomesta puuttuu alaikäisten tasapainoon keskittyvä tutkimustieto. Asiaa on kuitenkin tutkittu osana isoja motorisia kokonaisuuksia, joihin kuuluvat esimerkiksi koordinaatio sekä liikkumis- ja käsittelytaitoja.

Yliopiston tuoreen Taitavat tenavat -tutkimuksen perusteella 15 prosentilla 5–7-vuotiaista on heikko ja 21 prosentilla alhainen motorinen taitotaso.

Tutkimusten turvin voidaan myös sanoa, että lapsilla ja nuorilla tasapainotaidot ovat polarisoituneet viime vuosikymmeninä: niin heikot kuin erinomaisetkin tasapainotaidot ovat yleistyneet.

– Lasten ja nuorten motoriikkaan liittyvät vaikeudet ovat harmittavan pysyviä, sillä noin puolella ne pysyvät aikuisuuteen, Sääkslahti sanoo.

Huono tasapaino johtuu yleisimmin huimauksesta

Ihmisten huonoon tasapainoon on lukuisia syitä. Yleisimmin se johtuu huimauksesta, jonka voivat aiheuttaa lääkkeet, sairaudet ja oireyhtymät, kertoo THL:n tutkija Johanna Edgren.

Ihmisen tasapaino voi järkkyä, jos hänellä on esimerkiksi sopimaton lääkitys, neurologinen sairaus, verenpainetauti, korvatulehdus, diabetes, asentohuimaus tai muistisairaus.

Fysioterapeutti Pauliina Unkeri sanoo, että liikkumattomuus on suurin syy ikäihmisten tasapaino-ongelmiin. Lihas- ja yleiskunto vaikuttavat tasapainoon. Myös ravitsemuksella ja yöunilla on merkitystä.

– Kannattaa huolehtia omasta terveydestä ja hyvinvoinnista, syödä, liikkua ja nukkua tarpeeksi. Väsymyskin heikentää tasapainoa, samoin alkoholin liikakäyttö, Edgren muistuttaa.

Ympäristötekijöilläkin on merkitystä, sillä vaikeakulkuisessa ympäristössä sekä pimeässä ja liukkaalla kompastelee normaalia helpommin. Joillakuilla saattaa myös olla valoon tai ääniin liittyviä, tasapainoon vaikuttavia aistiherkkyyksiä.

Toisaalta jotkut vain ovat luonnostaan muita kömpelömpiä.

Suurinta osaa tasapaino-ongelmista voidaan lievittää tai poistaa.

Jos on kehnot kengät, voi vaihtaa tilalle paremmat. Jos lääkitys huonontaa tasapainoa, sen voi korjata erityislääkärin avulla. Jos on kömpelö, voi tehdä tasapainoharjoituksia.

– Jos ei pidä sisällä harjoittelusta, voi kävellä metsässä. Sekin on jo hyvää tasapainoharjoitetta, Edgren huomauttaa.

Tasapainoon vaikuttava sairaus tai oireyhtymä voidaan usein hoitaa. Esimerkiksi korvatulehdus lähtee antibioottikuurilla ja fysioterapeutti voi auttaa asentohuimauksen taltuttamisessa.

Tasapainoa ei voi parantaa, jos on tiettyjä eteneviä sairauksia, kuten Parkinsonin tauti tai ALS-sairaus.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut