Koeajo: Skoda Karoq vakuuttaa – keskikokoinen katumaasturi tarjoaa hyvän vastineen 32 000 eurolle

Vakuuttavaa jälkeä uusilla automalleillaan tehnyt Skoda yrittää vallata jalansijaa markkinoiden suosituimmassa katumaasturiluokassa, joka Suomessa kulminoituu kestosuosikki Nissan Qashqaihin.

Tuore Karoq-malli korvasi Yetin, joka oli muodoiltaan ehkä turhan persoonallinen – nyt Skodaa on arvosteltu siitä, että Karoqista tehtiin liian sterilli. Auto on kuitenkin ihan siisti, eikä olemuksellaan varmasti ärsytä ketään.

Karoqiin on tarjolla laaja moottorivalikoima ja kolme varustetasoa, joista perusvarustelukin on kattava. Lisävarusteita on saatavilla paljon, ja niiden hinnat ovat ilahduttavan kohtuulliset. Mieleisensä auton löytää varmasti. Tosin nelivedon saa toistaiseksi vain 150 hv:n 2.0 TDI-moottorin yhteyteen, mutta valikoima kasvaa tämän vuoden kuluessa.

Sisätilat ovat laadukkaammat kuin samoihin aikoihin myyntiin tulleessa ja aika samanhintaisessa VW T-Rocissa. Karoqissa on kokoluokassaan hyvät tilat matkustajille, ja valmistajan mukaan tavaratila on luokkansa suurin. Sisällä on paljon säilytyslokeroita. Karoq on ensimmäinen Skoda, johon saa muunneltavan digimittariston.

Versiosta riippuen vakio- tai lisävarusteena (verottomana 395 euroa) saatava VarioFlex-takaistuinjärjestelmä tarjoaa mahdollisuuden takaselkänojien kallistamiseen ja alas kääntämiseen, eteen työntämiseen ja sen jälkeen irrottamiseen yksitellen, jolloin tavaratila kasvaa peräti 1 810 litraan. Reunimmaisia istuimia voidaan liu´uttaa eteen- tai taaksepäin, ja jos keskimmäinen istuin on poistettu, reunimmaisia voidaan siirtää keskemmälle. Etuistuinkin voidaan taittaa.

Uusimaa tutustui kahteen Karoq-versioon. Toinen edusti malliston alapäätä 1-litraisella 3-sylinterisellä moottorilla, toinen nelivetodieselinä Exclusive-varustein malliston huippua, kunnes 190 hv:n tehodiesel tulee valikoimaan.

Eri yhteyksissä mainioksi osoittautunut 116 hv:n pieni bensamoottori liikuttaa isokorista autoa yllättävän pirteästi, joskin lisämatkustajat ja tavaratilan täyttäminen kasvattavat vaikeusastetta. Ohituksissa voimavaroja ei ole liikaa. Dieselmoottori kuljettaa autoa vahvalla väännöllään letkeästi, muttei varsinaisesti sekään tarjoa eväitä ilotteluun. Rauhallisessa maantieajossa bensamallilla pääsee satasen noin 5,5 litralla.

Bensamoottori on hyvin hiljainen, mutta dieselin ääni erottuu selvästi varsinkin kylmänä. Maantiellä tuulen ja renkaiden äänet nousevat hallitsevaan rooliin. Auto on silti kokonaisuutena kohtuullisen äänetön.

Ajettavuudeltaan Karoq on erinomainen. Ohjaus on melko kevyt, mutta tunnokas, ja suuntavakaus moitteeton. Alustakin hoitaa työnsä eleettömästi. Ajoasetusten valintamahdollisuus on vakiovaruste, ja nelivedon yhteydessä on lisäksi erilliset Snow- ja Offroad-asetukset. Maavara on 172 milliä, nelivedossa parin karvan verran enemmän.

Hyvältä siis näyttää ja tuntuu, mutta muutama asia silti ärsyttää. DSG-vaihteisto osoittautui jälleen lähdöissä viipyileväksi toisinaan äkäiseksi. Lisävarusteinen 9,2-tuumainen näyttö naveineen toimii vain kosketusnäyttöperiaatteella, jolloin esimerkiksi radion säätäminen on hankalaa – toki sen voi tehdä ratista. VW-konsernin autoissa jarrutustoiminnolla varustetun vakionopeussäätimen tutkaa ei saa pois päältä, jos ja kun kuski tuntee, että auto jarruttelee moottoritiellä liian aikaisin edellä ajavan havaitessaan.

Skoda on jälleen tehnyt auton, jossa ominaisuudet ja rahalle saatava vastine ovat kohdallaan ja johon on helppo tykästyä. Nissan Qashqaihin verrattuna hintaa voi kuitenkin olla ratkaisevasti enemmän. Karoqin mitat korkeutta lukuun ottamatta ja hinnat eivät ole kaukana Octaviasta, joten jokunen suosikki-Skodan omistaja voi miettiä vaihtoehtona perheen uusinta jäsentä.

Skoda Karoq 1.0 TSI Style DSG-aut. (2.0 TDI 4x4 Exclusive DSG)

Hyvää: ajettavuus, varustelu, lisävarusteiden hinnat

Huonoa: DSG-vaihteiston toiminta

Hinta: 32 021 euroa (2.0 TDI Exclusive 46 600 euroa)

Moottori: 999 cm3, 3 sylinteriä, bensiini, turboahdin, 7-vaihteinen DSG-kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto (2.0 TDI: 1968 cm3, 4 sylinteriä, diesel, turbo, 7-v DSG, neliveto)

Teho: 116 hv/85 kW/5000–5500 r/min (150 hv/110 kW/1750-3000 r/min)

Vääntö: 200 Nm /2000–3500 r/min (340 Nm/1 750–3 000 r/min)

Kiihtyvyys: 0–100 km/h 10,7 s (9,3 s.)

Huippunopeus: 186 km/h (195 km/h)

Renkaat: 225/55 R 17 (215/55 R 18)

EU-kulutus k/m/yhd 5,7/4,7/5,1 l/100 km (5,9/4,5/5,0 l/100 km)

CO2-päästöt: 116 g/km (137 g/km)

Lue lisää aiheesta

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut