Moottoriurheilun kuninkuusluokaksi kutsutussa Formula 1:ssä naiskuskit ovat vielä toistaiseksi loistaneet poissaolollaan. Jos se on 14-vuotiaasta Aada Turpeisesta kiinni, tulevaisuudessa tilanne on toinen.
– Totta kai F1 on se isoin haave, mutta ylipäätänsä tavoitteenani on päästä ajamaan formuloita, kuten vaikka F4-kisoja, kansainvälisellä tasolla. Tiedän, että tie on pitkä, sillä varsinkaan naiskuskin nouseminen huipulle ei tässä lajissa ole mikään itsestäänselvyys, Turpeinen sanoo.
Toistaiseksi hän on viihtynyt karting-auton ratissa. Tätä haastattelua tehdessä Turpeinen on juuri palannut Ranskasta, jossa hän osallistui kansainvälisen autourheiluliitto FIAn järjestämälle Girls on track – Rising star -ohjelman aloitusleirille.
11–16-vuotiaille naispuolisille karting-kuljettajille suunnatun ohjelman tarkoituksena on tukea potentiaalisia nuoria naiskuljettajia matkalla kohti lajin huippua.
– Leirille valittiin yhteensä 15 tyttöä. Suomesta meitä oli kolme. Viikon aikana osallistuimme esimerkiksi ajotesteihin, psyykkisiin ja fyysisiin testeihin sekä harjoittelimme haastatteluiden antamista medialle, Turpeinen kertoo.
Silloin kun kypärät laitetaan päähän, sillä ei ole mitään merkitystä, onko kuski nainen vai mies.
Vaikka moottoriurheilun parissa liikkuu yhä ennakkoluuloja naiskuskien taidoista, Turpeinen haluaa omalla esimerkillään osoittaa ne vääriksi.
– Silloin kun kypärät laitetaan päähän, sillä ei ole minusta mitään merkitystä, onko kuski nainen vai mies. Se ratkaisee kuka on radalla nopein.
– Monesti tyttöjen vahvuus on siinä, että osaamme kuunnella ja keskittyä annettuihin ohjeisiin poikia paremmin. He monesti yliyrittävät, Turpeinen arvioi.
Esikuvaa kysyttäessä sipoolaisen vastaus ei yllätykseksi kuitenkaan ole autourheilija Emma Kimiläinen vaan F1-maailmanmestari Kimi Räikkönen.
– Kimi osasi olla hyvä ja nopea radalla juuri oikeissa hetkissä. Hän nousi huipulle askel kerrallaan. Niin minäkin aion tehdä, sipoolainen Turpeinen sanoo.
– Vaikka olen vasta 14 vuotta, karting-piireissä osallistun jo seniorisarjaan. Siitä huolimatta minulla ei ole kiire minnekään. On parempi opetella asioita yksi kerrallaan. Isompiin kisaluokkiin on turha siirtyä, jos ei osaa ajaa kunnolla pienemmissä, hän perustelee.
Tämän jutun julkaisi ensin Sipoon Sanomat.