Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Kauniaislainen Juuso, 19, valitsi lajin, joka maksaa 100 000 euroa vuodessa – "Siinä saa päästellä höyryjä ulos"

Autourheilu: Ammattikuljettajaksi tähtääminen maksaa 100 000 euroa kaudessa. Juuso Panttilalla on myös varasuunnitelma.

Kauniaisissa asuva Juuso Panttila,19, aloitti uransa karting-autoilla jo neljävuotiaana. Siitä alkaen nuori automekaanikko on pyörittänyt rattia enemmän tai vähemmän tosissaan.

– Ensimmäiset vuodet meni karting-radoilla, noin 15-vuotiaana siirryin rata-SM-sarjaan. Se on V1600-vakioautosarja. Halusin ajaa nopeammilla autoilla, Panttila kertoo.

Vakioautosarjoja on moneen lähtöön. Panttila ajoi viime vuonna seitsemän kisaviikonloppua epävirallista Keski-Eurooppa-sarjaa. Viikonloppuisin ajetaan aina kaksi kisaa.

Renault-sarjan kisoista Panttila voitti yhden ja oli koko sarjan lopputuloksissa kolmas. Suoritus on mainio erittäin kilpaillussa ajoluokassa. Tänä vuonna nuori kuljettaja nousi jo seuraavalle tasolle, joka on virallinen Eurooppa-sarja.

Jatkossa tavoitteet kasvavat.

Auton sisällä on noin 60–70 astetta lämmintä.

– Toiveena on voittaa kilpailu tai kaksi. Haluan ammattilaiskuskiksi, Panttila sanoittaa haaveitaan.

Autourheilu on kylmäpäisten hommaa. Panttila kertoo, että 25 minuutin ja kahden kierroksen kilpailussa auton keskinopeus on 170 km/h. Maksiminopeudet ovat 230 km/h.

Panttilan kisa-auto kiihtyy nollasta sataan neljässä–viidessä sekunnissa.

– Vauhti on aina kiehtonut. Sitä on oppinut pienestä pitäen, nuori autokuski todistaa.

Varasuunnitelmakin Panttilalla on.

– Jos en saavuta kuljettajapaikkaa, haluaisin ainakin olla mekaanikkona jossain isossa tallissa.

Autourheilu ei ole köyhän miehen hommaa. Panttilan vuosibudjetti on noin vajaa 100 000 euroa. Osan kuluista kustantavat sponsorit, suurimman osan isä.

– Kilpaileminen on nastaa hommaa, siinä saa päästellä höyryjä ulos.

Panttila on toista vuotta sopimuskuskina tšekkiläisessä Carpek Racing Team -tallissa. Homma toimii niin, että kuski tavallaan vuokraa tallin palveluja.

– Talli tuo kaikki autot ja niihin tarvittavat varusteet. Itse lennän paikalle omat kisavarusteet mukana. Yksi kisaviikonloppu maksaa noin 12 000 euroa. Siihen kuuluu koko hoito – auto, mekaanikot, renkaat, bensat…, Panttila kertoo.

Palkkaa ajamisesta Panttila ei toistaiseksi saa.

Uusi kausi Espanjassa alkaa huhtikuun lopussa. Nyt huolletaan kehoa ja tehdään salitreeniä joka toinen päivä.

– Auton sisällä on noin 60–70 astetta lämmintä. Paino saattaa kisan aikana pudota puolitoista kiloa. Olen harjoitellut myös crossfitiä, sillä kunnossa pitää olla.

Jos Panttilan suunnitelmat toteutuvat, hän voi olla seuraava suomalainen DTM-kuski. Kaikille tuttu formulatähti Mika Häkkinen siirtyi saksalaisvalmisteisten vakioautojen DTM-sarjaan loistokkaan formulauransa jälkeen.

– Siellä mennään jo yli 300 km/h, Panttila naurahtaa ja selvästi hamuaa nopeampiin autoihin.