Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Haluatko, että uudenvuodenlupauksesi kantaa vielä helmikuussakin? – Huippu-urheilijan 5 minuutin vinkki tuo kestäviä tuloksia

Huippuvoimistelija käyttää joka kolmannen treenituntinsa lämmittelyyn. Voimistelun EM-kisoihin tähtäävä Oskar Kirmes listaa hyvän verryttelyn edut.

Uuden vuoden alkaessa monet suomalaiset tekevät lupauksia entistä liikunnallisemmasta vuodesta.

Ennen oman lupauksen täytäntöönpanoa kannattaa pitää yksi asia mielessä: kunnollista lämmittelyä tarvitaan olipa oma laji sitten hiihto, hölkkä tai mailapeli.

Hyvä verryttely parantaa oleellisesti mahdollisuutta, että urheilu jatkuu vielä helmikuussakin.

Kävimme kysymässä verryttelyvinkkejä Suomen voimistelumaajoukkueen kapteenilta Oskar Kirmekseltä, joka treenaa Kilossa Espoon Telinetaitureiden harjoitussalissa.

Kirmeksen omat urheilulliset tavoitteet tänä vuonna ovat ensin huhtikuussa käytävät Turkin EM-kisat sekä syksyllä pidettävät Belgian MM-kilpailut.

Ennen kisoja Kirmes viettää harjoitussalilla satoja tunteja. Useat noista tunneista kuluvat kehon valmistamiseen tulevaan.

Silti jopa Kirmes tietää, että lämmittely ei aina maistu eikä se ole kivaa.

– Jos jossain skipataan, niin se on yleensä juuri lämmittely. Sanomattakin on selvää, että kunnon lämmittely on tärkeää liikkuupa ammattimaisesti tai sitten vain huvikseen, Kirmes painottaa.

Kirmes, 27, harjoittelee tällä hetkellä 25 tuntia viikossa.

– Nuorempana treenasin noin 30 tuntia viikossa. Nyt osaan – ja myös täytyy osata – kuunnella omaa kehoani tarkemmin.

Voimistelijoiden harjoitukset kestävät yleensä kolme tuntia. Tästä ajasta voimistelija käyttää noin tunnin erilaisiin lämmittelyihin ennen ja jälkeen treenien.

– Alkuun pitää saada kroppa hereille ja lämpimäksi. Aktiivista venyttelyä, eli lyhyitä ja nopeita sarjoja.

Treenin jälkeen ovat vuorossa pidemmät venyttelyt.

– Kroppaa aletaan rauhoittaa rasituksesta, ja lihakset rentoutetaan pitkillä liikesarjoilla. Näin keho on valmis myös seuraavana päivänä.

Kirmeksen ykköslaji on permanto, mutta hän kilpailee pääosin kuusiottelussa, johon kuuluvat permanto, hevonen, renkaat, hyppy, nojapuut ja rekki.

– Permannossa olen saavuttanut parhaat sijoitukseni olympialaisissa ja maailmancupissa. Kun kisaa kuusiottelussa, oheiset vaativat vähän extraa.

Voimistelijoiden arjessa lihakset ja keho ovat koetuksella. Myös Kirmes on saanut uransa aikana osansa käynneistä nilkka- ja polvivaivojen erikoislääkäreiden luona.

Oikealla venyttelyllä ja jumpalla saa kuitenkin tuloksia aikaiseksi.

– Aika helppoja juttuja me ammattilaisetkin teemme. Kaikille sopivaa keppijumppaa, punnerruksia sekä vatsa- ja selkäliikkeitä. Oman turvallisuuden kannalta on tärkeää saada lihaksiin lämpöä.

Kirmes kertoo vielä haastattelun lopulla mainion esimerkin viisikymppisestä äidistään, joka kärsi jokin aika sitten olkapääkivuista.

– Hän alkoi tekemään pieniä jumppia pala kerrallaan, mukana oli myös kuminauhaharjoitteita. Noin kuusi kuukautta harjoittelua, ja kivut ovat lähes kokonaan poissa ja olkapään liikkuvuus on parantunut, Kirmes kehuu.