Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Seitsemän lapsen äiti Jonna, 44, luuli kehonsa rajojen tulleen vastaan – kunnes pääsi salille ja koukuttui rautaan

Jonna Huhtaniska yllättyi oman kehonsa kyvyistä painonnoston koukuttavuudesta.

Espoonlahdessa asuva suurperheen äiti Jonna Huhtaniska, 44, halusi löytää uuden harrastuksen kaksosten syntymisen jälkeen.

– Runsaat kolme vuotta sitten ajattelin, että on pakko alkaa tehdä jotain. Tulin tänne ensin hierontaan, kun jalkapohjiani särki. Olin seurannut crossfitia mielenkiinnolla, mutta ajattelin peruskuntoni olevan siihen vielä liian heikko. Sitten kaveri houkutteli minut painonnostoon, Huhtaniska muistelee innostuneesti.

Nyt Huhtaniskalla on takanaan kaksi ja puoli vuotta harjoittelua CrossFit 8000 -valmennuskeskuksen tiloissa toimivassa painonnostoseura Kasitonnisen Urheilijoissa.

Lyhyet sarjat ja rauta alkoivat nopeasti kiinnostaa opettajana työskentelevää seitsemän lapsen äitiä.

– Teoriassa alkuun pääsee nopeasti, mutta onhan tässä paljon teknistä hässäkkää. Perusteita voi opetella loputtomasti.

Huhtaniska epäili, ettei pääse enää koskaan syväkyykkyyn ja alhaalta ylös ruumiinrakenteensa takia ja useiden synnytystensä jälkeen.

– Ajattelin, että kehoni ja jalkojen liikkuvuus ja hermotus olisi ollut niin heikkoa, ettei syväkyykky enää onnistu. Nykyään sekin onnistuu helposti ja kivuitta.

Rautaa on siistiä liikuttaa. Painnonnosto soveltuu kaikille ja kaikenikäisille.

– Painonnosto tuo ryhtiä elämään, Huhtaniska hihkuu.

Kasitonnisen Urheilijoiden puheenjohtaja ja valmentaja Pasi Hälikkä kertoo, että seurassa käy asiakkaina jopa nivelrikkopotilaita.

– Täällä heikkous on sivuseikka, koska tässä pärjää myös hyvällä tekniikalla. Kehon koostumus muuttuu jo lyhyenkin harjoittelun jälkeen: rasvamassa pienenee ja lihasmassaa tulee lisää.

Ihmisen lihasvoima alkaa heiketä 40–50 vuoden iässä. Lihasvoimasta kannattaa siis pitää huolta, jos haluaa vanheta terveemmin.

Painonnosto tarjoaa räjähtävyyttä, liikkuvuutta ja auttaa kehon hermotuksessa.

Hälikkäkin luuli aiemmin, että painnonosto on pelkästään vahvoille ihmisille tarkoitettu.

– Aiemmin mielikuvani painonnostosta oli ihan erilainen. Halusin itselleni harrastuksen, joka on hauskaa. Teknisyys vie heti mennessään. Tässä ryhti muuttuu ja itseluottamus kasvaa, kun tuntee kehittyvänsä, Jonna Huhtaniska säestää painojen keskellä.

Kasitonnisen Urheilijoissa halutaan vaalia turvallisuutta. Salille pääsee treenaamaan alkeiskurssin kautta.

– Toimintakyky paranee monella tasolla, painonnoston ansiosta ihminen jaksaa paremmin arjessa ja on kestävämpi sekä ketterämpi, Hälikkä lupaa.

Huhtaniskan mielestä huonokin treeni on kaikesta huolimatta voimapäivä.

– Täällä ei pysty itseään hajottamaan. Yksi parhaista jutuista, mitä tämä on tuonut tullessaan on, että tässä pääsee irti tutusta ympäristöstä. Täällä saa haastaa itseään loputtomasti. Koskaan et ole valmis ja täydellinen.

Kasitonnisissa harjoitellaan pääasiassa ryhmässä, jonka maksimikoko on 12 voimailijaa.

Painonnostoa on vaikeaa harjoitella yksin. Hälikän mukaan maailman huiputkin treenaavat yleensä aina valmentajan tai porukan kanssa.

– Itse en paljon muuta liikuntaa harrasta, harjoituksissa pyrin käymään 3–4 kertaa viikossa. Yhteisön merkitys on iso, täällä on syntynyt paljon uusia tuttavuuksia ja ystävyyksiä. Treeneissä auttavat ja hauskuuttavat niin valmentaja kuin kanssaurheilijat, Huhtaniska kehuu.