Mielipide: Länsimetro vastaa: Turvallisuus maksaa

Metron rakentaminen on hyvin erilaista kuin maanpäällinen rakentaminen, muistuttavat kirjoittajat. Arkisto/Päivi Tuovinen

Ville Saksi toimitusjohtaja Satu Linkola viestintäjohtaja Länsimetro Oy

Ilkka Niemi kysyi Länsiväylän mielipidepalstalla (LV 2.–3.5.) ”Mikä länsimetrossa maksaa”. Niemen mukaan metroasema on lähtökohtaisesti vain 90 metriä pitkä laituri, jonka päistä johtaa liukuportaat maan päälle.

Tämä onkin osuus, jonka matkustaja metrosta näkee. Louhittua tilaa on kuitenkin paljon enemmän. Louhitun asemahallin pituus on noin 200 metriä ja asemat yhdistää ratatunneli, jota on kakkosvaiheella yhteensä 17,5 kilometriä. Lisäksi rakennetaan 32 yhdystunnelia, 9 kuilua, maanalainen varikko 20 junalle Sammalvuoreen, bussiterminaali Espoonlahteen ja liityntäpysäköintiä 1 300 ajoneuvolle ja vielä useammalle polkupyörälle.

Niemi vertailee rakentamisen kustannuksia myös muihin hankkeisiin. Vaikka yhden aseman rakentaminen vastaa noin yhden keskisuuren kauppakeskuksen rakentamista, niin suurin ero on kuitenkin se, että metro on tiheään ja vauhdilla kulkeva joukkoliikenneväline maan alla. Ei maan päällä kulkeva rata tai maan päällä oleva kokonaisuus kuten kauppakeskus. Se, mikä metrossa maksaa ja rakentamisessa vie aikaa, liittyy turvallisuuteen. Turvallisuus näkyy esimerkiksi siinä, että metrolaiturin alapuolella ja päädyissä sijaitsee runsaasti teknistä tilaa monessa kerroksessa. Teknisistä tiloista löytyvät metron toiminnan kaikissa tilanteissa varmistavat yli 50 erilaista järjestelmää.

Kun metro valmistuu vuonna 2023, takana on myös noin vuoden mittainen testausvaihe viranomaistarkastuksineen. Vastaavaa turvallisuustasoa voi hakea lähinnä ydinvoimahankkeista.

Ilman louhintaa ja pysäköintitiloja yhden aseman rakentaminen maksaa hieman vähemmän kuin Oodi-kirjaston rakentaminen, mutta on pinta-alaltaan yli neljänneksen suurempi. Aseman kustannuksista talotekniikka ja metrojärjestelmät kattavat noin kolmanneksen, yksi kolmannes on louhintaa ja yksi rakentamista, kuten runko- ja betonityöt. Lisäksi kaikille asemille rakennetaan liityntäpysäköintiä ja muita liityntäliikennettä palvelevia rakenteita keskimäärin noin 15 miljoonalla eurolla.

Länsimetro Oy raportoi kaupungille kuukausittain laajasti ja yhtiön toimintaa valvoo säännöllisesti kaupunginvaltuuston konsernijaosto. Kustannuksia ja aikataulua voi seurata myös nettisivuillamme www.lansimetro.fi/rakentaminen ja eri somekanavissa.

Metron osalta kustannusvertailua voisi mielestämme tehdä ennen kaikkea muihin metrohankkeisiin. Kansainvälisessä vertailussa Länsimetro on kustannuksiltaan keskimääräistä edullisempi ja yksi maailman turvallisimmista metrojärjestelmistä.

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut