Pääkirjoitus: Metro uhkaa jäädä pieneksi

Länsimetrosta on viime vuosina saatu kuulla lähinnä hyviä uutisia: jatko-osuus Matinkylästä Kivenlahteen on edennyt aikataulussa ja budjetissa ja näyttää valmistuvan suunnitelmien mukaan vuonna 2023.

Kaikki ei silti ole hyvin. Valtava, yli kahden miljardin euron kokonaiskustannuksiin nouseva hanke uhkaa jäädä liian pieneksi kasvaville matkustajamäärille alle 10 vuotta lopullisen valmistumisensa jälkeen. Ongelma on sama kantametron puolella eli Ruoholahdesta itään ulottuvalla osuudella.

Jotta kasvaviin matkustajamääriin pystytään vastaamaan, on metron kuljetuskapasiteettia nostettava viimeistään ensi vuosikymmenen alkuun mennessä. Jos mitään ei tehdä, metro tulee vuoden 2030 tienoilla olemaan niin tukossa, että aamuruuhkassa Kivenlahdesta Helsinkiin junat ovat täynnä jo Urheilupuistossa.

Miten tähän on tultu, ihmettelee varmasti moni. Yhtenä syynä ovat metrovarren maankäyttö ja pääkaupunkiseudun väkiluvun kasvu. Sekä Espoossa että Helsingissä metrovarteen on rakennettu ja rakennetaan tulevaisuudessa runsaasti.

Taustalla vaikuttavat myös länsimetron surullisenkuuluisat laiturit. Länsimetron oli määrä aloittaa kokonaan automaattisena, mikä olisi mahdollistanut tiheämmät vuorovälit. Tästä syystä laiturit päätettiin säästösyistä tehdä kantametroa lyhyemmiksi. Kun automaatiohanke sitten karahti kiville, oli liian myöhäistä vaihtaa suunnitelmia.

Kapasiteettiongelmiin etsitään nyt ratkaisua hankkeessa, jossa ovat mukana HKL, HSL, Espoon kaupunki ja Länsimetro Oy. Tuoreessa yleissuunnitelmassa esitetään useita keinoja, joista keskeisin on metron liikenteenohjausjärjestelmän uusiminen. Uuden liikenteenohjausjärjestelmän myötä vuoroväliä saataisiin tiheämmäksi, mikä ratkaisisi nyt uhkaavat kapasiteettiongelmat. Sen jälkeen jää vielä arvioitavaksi, tarvitaanko lisäksi metron automatisointi.

Minna Airamaa

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut