Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Junat matelevat juuri korjatulla radalla Kirkkonummella – ongelma korjaantuu vasta kesällä

Rantarata: Ongelmakohtaa Masalan ja Luoman välillä päästäneen korjaamaan kesällä.

Moni junamatkustaja on ihmetellyt, miksi kaikki junat jarruttelevat Masalan ja Luoman välillä, vaikka rataa kunnostettiin hiljakkoin. Yhdessä kohtaa on 50 kilometrin tuntinopeusrajoitus.

Rakentamisen aluepäällikkö Erkki Mäkelä Väylävirastosta kertoo, että radan ali johtavan vesirummun kohdalla on kiskoissa poikkeama ja junien kulun turvallisuuden takia on asetettu nopeusrajoitus toistaiseksi.

Vian radassa näkee hyvin myös paikan päällä jo kaukaakin katsoen. Kaksiraiteinen rata on muutaman metrin matkalla vähän korkeammalla ja kiskoissa on pieni ”hyppy”.

Nopeusrajoitus junille on asetettu viime kuussa, ja arvio sen kestosta on tällä hetkellä 15. kesäkuuta saakka.

Tilannetta seurataan Mäkelän mukaan ja rumpukohta korjataan kesällä. Mahdollista on myös, että koholla oleva ratakohta asettuu itsestään paikoilleen, kun maapohja kuivuu.

Kyseisellä osuudella tehtiin toissa ja viime vuonna radan stabilointitöitä. Samanlaisia urakoita on ollut ja on edelleen ensi vuoteen saakka koko Espoo–Turku-rataosuudella.

Luoman urakan toteutti Raaseporista Ralf Ajalin Oy. Yhtiön toimitusjohtaja Tommi Knaapinen tuntee ongelmakohdan.

Rumpu olisi haluttu vaihtaa Knaapisen mukaan jo urakan aikana, mutta rataliikenteen katkaisuun ei saatu lupaa. Rummun vaihtamiseen tarvitaan noin vuorokauden liikennekatkos, jolloin junat eivät pääsee kulkemaan ja liikenne pitää hoitaa busseilla.

Juhannus on tyypillinen aika, jolloin rantaradallakin on nopeita korjaustöitä tehty.

Luoman ja Masalan välillä olevassa ongelmakohdassa on Knaapisen käsityksen mukaan ratapohja elänyt talven mittaan eri tavalla kuin ympäristössä stabiloidulla alueella.

Muuten rata on Knaapisen mukaan pysynyt ”paikallaan”. Kuluneena talvena ei poikkeuksellisesti ole ollut edes routavaurioita, koska maa ei ole ollut juuri ollenkaan jäässä.

Stabilointitöitä ja päällysrakenteen korjauksia on rantaradalla tehty jo vuosia. Työtä riittää edelleen, sillä Espoon ja Turun välillä rata on pehmeiköllä yhteensä 74 kilometrin matkalla. Päällysrakenteen korjaukset on tavoitteena tehdä loppuun ensi vuoteen mennessä.