HSL-sovelluksen häiriöt olivat "useiden eri sattumusten summa" – korvaushakemuksia tullut toistaiseksi maltillisesti

HSL-sovelluksen viime viikon häiriöiden takia osa kausilippumatkustajista joutui ostamaan kertalipun. Jussi Vehkasalo

Kaisa Paastela

HSL-sovelluksessa oli viime viikolla häiriöitä, joiden vuoksi osa matkustajista joutui turvautumaan kertalipun ostoon, vaikka oli ostanut puhelinsovellukseen kausilipun.

Asiasta jätettiin kitkerää palautetta HSL:n sosiaalisen median kanaviin.

– Käyttäjälle tämä on ihan kohtuutonta, kun aamulla pysäkillä valkenee, ettei sovellus taaskaan toimi, eräs kritisoi HSL:n Facebook-sivulla.

Moni siirtyi käyttämään HSL-sovellusta sen jälkeen, kun matkakortin lataamiseen tuli palvelumaksu. Matkakorttia voi nykyään ladata ilman eri maksua vain HSL:n omissa palvelupisteissä sekä automaateilla.

HSL rauhoittelee, että häiriön aikana ostetut kertaliput tullaan korvaamaan.

– HSL-sovelluksen häiriöt alkoivat viime viikon torstaina noin klo 12. Häiriön vuoksi osa asiakkaista ei pystynyt ostamaan lippuja. Häiriö kesti noin 24 tuntia. Tämän häiriön jälkeen on ilmennyt yksi lyhyempi häiriö viime sunnuntaina, mutta se ei liittynyt näihin laajempiin ongelmiin, HSL-sovelluksen konseptin omistaja Timo Kiiveri kertoo.

Kiiverin mukaan laajoja, pitkäkestoisia ja suuria asiakasmääriä koskevia häiriöitä on sovelluksessa vain harvoin.

– Tämän vuoden aikana näitä on ollut nyt kaksi kertaa: syyskuussa ja lokakuussa.

Viime viikon häiriön kerrottiin johtuvan sovelluksen taustapalvelimen kuormittumisesta.

Miten järjestelmä kuormittuu tilanteessa, jossa käyttöä on koronatilanteen takia tavallista vähemmän?

– Matkustajamäärät ovat edelleen alhaisemmalla tasolla kuin ennen koronaa, mutta HSL-sovelluksen käyttäjämäärä on noussut lähes normaalitasolle eli noin 600 000–700 000 eri käyttäjään kuukaudessa. Tietoa liikkuu siis valtavat määrät, vastaa Kiiveri.

–  Viime viikon häiriöissä oli kyse suurista tietomääristä sekä useiden eri sattumusten summasta, jossa HSL-sovellus oli yhtenä osapuolena. Teemme nyt ehdottomasti parannuksia, jotta vastaava tilanne ei toistuisi. Pahoittelen vilpittömästi häiriöistä aiheutuneita ongelmia, Kiiveri jatkaa.

Onko korvaushakemuksia 8.–9. lokakuuta hankituista ns. ylimääräisistä matkalipuista tullut jo HSL:ään ja kuinka paljon?

– Hakemuksia on tullut toistaiseksi hyvin maltillisesti, Kiiveri kertoo.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.