Karting-kipinä iski Joeliin, 11, samalla espoolaisella radalla kuin Kimi Räikköseen aikanaan – nyt nuori kuljettaja voittaa varttuneempiaan, ja kisabudjetti kasvaa pian 200 000 euroon

Koulupoika ajaa tosissaan kilpaa ja napsii voittoja ikäluokkansa nuorimpana.

Joel Pohjola, 11, sai ensikipinän karting-autoiluun seitsemänvuotiaana, päädyttyään sattumalta kokeilemaan mikroautoa Espoossa Bembölen radalla.

Kyseisellä radalla on ensimmäiset kurvinsa ajanut myös ex-maailmanmestari Kimi Räikkönen.

– Ihastuin lajiin ja vauhtiin heti ensimmäisellä kerralla. Kolme viikkoa ajoin vuokra-autolla, sen jälkeen ostettiin jo oma auto, Pohjola kertoo.

Joelin isä Ilari Pohjola kertoo laskeneensa tuolloin, että oma auto tulisi halvemmaksi kuin vuokra-auto. Lisäksi kilpailuihin osallistuminen onnistuu vain omalla autolla.

Ensimmäisestä kisasta Vihdissä tuli voitto heti seuraavana keväänä.

Koko perhe innostui nuoren miehen harrastuksesta.

Pohjola alkoi ajaa Cadet-luokassa, joka on tarkoitettu 6–8-vuotiaille kuskeille.

Tähän mennessä Joel on ennättänyt ajamaan kilpaa nelisen vuotta, ja menestystä on tullut.

Helppoja kisoja ajamalla ja niitä voittamalla huijaisi vain itseään.

Isä Ilari Pohjola

– Lähes puolet kaikista kilpailuista olen voittanut, Torpparinmäen peruskoulua Helsingissä käyvä Pohjola myhäilee.

Mini 60-luokassa Pohjola voitti kaksi vuotta sitten historian nuorimpana kuskina Suomen juniorimestaruuden heti tulokasvuotenaan.

Nuoren kuskin menestys on huomioitu muuallakin. Täksi kaudeksi Pohjola valittiin 54 maan kuljettajista ainoaksi suomalaiseksi ajajaksi FIA Academy Trophyyn.

Sarjassa ajavat OKJ-luokan autoilla maailman lupaavimmat 12–14-vuotiaat kuskit.

Kilpailut ajetaan Belgiassa, Italiassa ja Ranskassa.

Isä Ilari Pohjola kertoo, että poikaa halutaan kehittää kovissa ja vaativissa kilpailuissa.

– Jos tässä lajissa haluaa pärjätä, pitää jo nuorena suunnata ulkomaille. Helppoja kisoja ajamalla ja niitä voittamalla huijaisi vain itseään.

Reissuja riittää. Parhaat ja kovimmat kilpailut ovat ulkomailla. Viime vuonna Joel vietti lähes puoli vuotta Italiassa.

Autourheilu ei ole halpa harrastus. Isä-Ilari kertoo tämän vuoden budjetin jäävän vielä alle sadan tuhannen euron.

– Ensi vuonna on tarkoitus ajaa entistä laajemmin kansainvälisiä kisoja, päätähtäimenä EM- ja MM-kisat, joten budjetti kasvanee noin 200 000 euroon.

Hänen mukaansa iso osa budjetista koostuu yhteistyökumppanien rahoituksesta.

Joel Pohjola on asettanut tavoitteet korkealle.

– Tähtäin on formuloissa. Haaveena ja unelmana on voittaa maailmanmestaruus. Uskon, että ajamisesta voi tulla minulle ammatti, Pohjola luotaa täynnä itseluottamusta.

Kaikki ymmärtävät, että Torpparinmäen huimapäällä autourheilun kuninkuusluokkaan on vielä matkaa. Nykyurheilussa kuuluisa vitsa on väännettävä nuorena. Jos jostain isosta haaveilee, tavoite pitää asettaa korkealle.

– Tulee se päivä, kun ei enää ole tulokas ja lähtöruudukon nuorin kuljettaja. Silloin pitää olla valmis, isä ja poika Pohjola sanovat yhteen ääneen.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut