Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Hiki tulee, kun Iker, 19, kaasuttaa espoolaisen kellaritilan formulasimulaattorissa 250 km/t – "Rattia saa pyörittää tosissaan"

Iker Oikarinen haluaa Espoon Saunaniemestä F-1 sirkuksen tähdeksi.

Iker Oikarinen, 19, harjoittelee simulaattoriajoa Espoon Suomenojalla sijaitsevan Merituulen K-raudan alakerran tiloissa.

Vajaan vartin rupeaman jälkeen nuorukainen toteaa olevansa vähän puhki – hiki tuli.

– Ratissa on vastus, joten sitä saa pyörittää ihan tosissaan. Ruudulla näkyvä kuva on suora kopio oikeasta radasta. Tässä voi siis harjoitella ajolinjoja ja vaihteiden käyttöä eri tilanteissa. Voimme tehdä säätöjä, ja kuljettaja näkee, kuinka ne vaikuttavat ajamiseen, selittää Oikarisen valmentaja ja KIC Motorsportin kisainsinööri Aaro Vainio, 29.

Tietokone näyttää Oikarisen huippunopeuden olleen parhaimmillaan 250 km/t.

Puolet elämästään Espanjassa asunut Oikarinen haluaa nousta askel kerrallaan formulamaailmassa. Ennen kirkkainta F1-kuninkuusluokkaa on vielä paljon tehtävää.

Hän ajoi vielä viime kaudella F4-sarjaa, ja tällä kaudella sarja on luokkaa ylempi Formula 3 Regional. Sen jälkeen on noustava F3-sarjaan ja sitten F2-sarjaan.

Vaikka Oikarinen voittaisi seuraavat 4–5 vuotta kaikki kilpailunsa, paikka lajin kuninkuusluokkaan ei ole varma.

– Todella vaikeaa, sanoo Aaro Vainio.

Tallipaikkoja F1:ssä vapautuu vain muutamia vuodessa. Sinne ei pääse pelkästään lahjoilla, eikä edes rahalla. Suhdeverkoston pitää olla maailmanluokkaa.

– Todella monimutkainen kuvio, kaikki palaset ja taivaanmerkit pitää osua samaan aikaan kohdalleen, Oikarinen ja Vainio tietävät.

Tällä hetkellä Oikarinen voi vain panostaa ajamiseen – täysillä.

yt on menossa harjoituskausi. Paino ei saa nousta ja kunnossa täytyy olla. Samaan aikaan ratin takana pitää viihtyä.

Parhaillaan Oikarinen harjoittelee Vainion valvovien silmien alla huhtikuun puolessa välissä kauden avaavaa Imolan kisaa varten.

Vainio itse ajoi viimeisen kilpailunsa 2013, lopetti siis saman ikäisenä kuin Oikarinen on nyt.

– Tuli vain rajat vastaan, kausi esimerkiksi Regional-sarjassa maksaa noin puoli miljoonaa euroa, Vainio todistaa.

Samaisen puoli miljoonaa euroa on Oikarisen tämän vuoden kisabudjetti.

– Rahat tulevat sponsoreilta ja vanhemmilta, Oikarinen toteaa viileästi.

Simulaattoriajaminen on nykyisellään jokaisen kilpaa ajavan moottoriurheilijan arkea. Kuinka todellisen ajokokemuksen simulaatioajamisessa voi saada?

– Onhan se peli, mutta se on hyvää mielikuvaharjoittelua, Vainio sanoo.

Oikarisella on hyvät taustajoukot apunaan.

KIC Motorsportin omistaja Petri Lappalainen on aikanaan itsekin ajanut kilpaa, jonka jälkeen hän on perustanut oman tiimin. Hänen tallissaan on suomalaisen lisäksi ulkomaalaisia nousevia tähtiä.

Oikarinen liittyi Lappalaisen luotsaamaan KIC Motorsportiin tämän vuoden alussa.

Oikarisen kisainsinöörinä toimii muun muassa F1-maailmassa meritoitunut lahtelainen insinööri Ossi Oikarinen.

– Voi sanoa, että Suomen paras – todella iso apu.

Tämän kauden tavoitteistaan Oikarinen on nöyränä.

– Mahdoton sanoa, kuinka menee. Tänä vuonna vielä harjoitellaan ja totutellaan sarjaan. Olisin kiitollinen, jos vaikka olisin kauden rookie-kuljettaja.